top of page

אל-וסת – אמנוריאה

עודכן: 25 במרץ 2022

בסיום המאמר בחרתי לפנות לאימהות לנערות צעירות, אבל אז הבנתי את החשיבות של המילים האלו ולכן החלטתי לצרף אותן כבר פה מיד בתחילת המאמר:


אמא יקרה, פונה גם אלייך, אנא שימי לב לביתך הצעירה, עודדי אותה לשתף אותך מתי קיבלה מחזור? איך היא מרגישה במהלכו? איך הדימום שלה?

כאשר את שואלת שאלות כאלה כבר מהמחזורים הראשונים או השנה הראשונה של הווסת שלה היא נעשית ערנית לכך, היא מבינה שהמחזור שלנו מעיד על הבריאות שלנו, ונוכחות קבועה וסדירה שלו אומרת לה "אני בריאה", כך שאם פתאום בחלוף השנים היא תשים לב לשינוי כזה או אחר היא תוכל לשתף אותך, לדעת שיש צורך לברר את זה ולטפל בזה בהקדם, ובכך להימנע בהמשך מטיפולים יותר מאתגרים.


ועכשיו בואי נבין יחד מה זה אל-וסת

אל וסת הינה תופעה בה אישה חווה היעדר ווסת, יכולה להיות אל-וסת ראשונית או משנית.


אל-וסת ראשונית – כאשר הווסת אינה מתרחשת עד גיל 16 (כשנתיים מההתבגרות המינית), או גיל 14 בבנות שטרם התפתחו אצלן סימני מין משניים.

אל-וסת משנית – היא הפסקת מחזור הווסת לאחר שכבר החל, הבירור מתחיל במידה ויש מחסור בווסת למעלה מ 6 חודשים.


במצב תקין ישנה פעילות הורמונלית של מספר הורמונים המופרשים דרך ההיפותלמוס וההיפופיזה, ההורמונים המופרשים מניעים אחד את השני וגורמים לביצית להבשיל, לפרוץ מהגופיף הצהוב ולהשתרש במידה ונוצרה הפריה.

במידה וחלק מסוים ממערכת ההורמונים הזו אינו מתפקד כראוי ישנה הפרעת ביוץ, אל-וסת משנית היא לרוב נעדרת ביוץ.


ישנו מצב רפואי שאין ווסת אך יש ביוץ, מדובר בפגמים גנטיים אנטומיים למשל אנומליה מולדת הגורמת לחסימת זרימת הווסת, הידבקויות, היצרות צוואר הרחם ועוד סיבות רפואיות.

אל-וסת ללא ביוץ יכולה להתרחש מסיבות שונות כגון: הפרעות מבניות בהיפותלמוס, כמו: הפרעות גנטיות, פגיעה או גידול, וגם הפרעות תפקודיות של ההיפותלמוס עקב שימוש בסמים, אלכוהול, הפרעות אכילה, פעילות גופנית מופרזת, מתח, דיכאון, תת תזונה או הפרעות בשחלה כגון דלקת או אנומליה גנטית, סוכרת וזיהומים ויראליים. כמו כן יתר פעילות או תת פעילות של בלוטת התריס, שחלות פוליציסטיות, השמנת ייתר יכולים גם כן ליצור מצב של אל-וסת ללא ביוץ.


תחילת הבירור הרפואי כוללת מעקב אחרי סימנים חיוניים כגון גובה, משקל, מבנה גוף ו BMI. יש להעריך נוכחות של סימני מין משניים, התפתחות השדיים, שיער ערווה, שיער בבית השחי, הפרשות מהשדיים, בדיקת אגן ובדיקות דם וכמובן בדיקת הריון.

לאחר האבחנה הרפואית ניתן לבחור את דרך הטיפול הנכונה.


במקביל לטיפול הרפואי לאחר האבחנה בעזרת נטורופתית ניתן להתאים עבורך תכנית טיפול שתסייע ליצירת האיזון ההורמונלי.

חשוב שתדעי תכנית הטיפול מטרתה לטפל בך דרך שורש הבעיה שממנה התפתחה האל-וסת.

לכן בתשאול הנטורופתי עוברים על כל הסיבות שעלולות להוביל לאל-וסת.

לכן נדבר ונחקור את התזונה שלך, את מצבך הרגשי, מה את עושה בשעות הפנאי, תחביבים שלך ולאחר שנצליח לקבל מפה מלאה שלך נוכל להתאים לך תכנית מקיפה ומדויקת עבורך.


בד"כ תכנית נטורופתית לטיפול באל-וסת כוללת: תזונה לאיזון הורמונלי, השלמת חסרים תזונתיים, תזונה מלאה ואיכותית, כמו כן צמחי מרפא המסייעים ליצור איזון הורמונלי ומרגיעים, בנוסף מומלץ לשלב גם טיפול מגע כמו רפלקסולוגיה שעובד על כל הציר של היפותלמוס-היפופיזה-שחלות לצורך יצירת איזון הורמונלי, בשילוב תמציות שמנים אתריים בקליניקה ובשימוש בייתי.


לסיכום, אם את חווה מצב פיזיולוגי של היעלמות ווסת, אל תחכי המון חודשים עד הבירור והטיפול, אם את רואה שהווסת שלך מאחרת, ואת לא בהריון, מומלץ להתחיל את הטיפול הנטורופתי בהקדם על מנת למנוע ממך שימוש בתרופות, או לעבור חודשים רבים ללא דימום ובחוסר איזון. לרפואה הנטורופתית יש המון כלים לטיפול באל-וסת


ושוב אני פונה אלייך אמא יקרה, אנא שימי לב לביתך, עודדי אותה לשתף אותך מתי קיבלה מחזור? איך היא מרגישה במהלכו? איך הדימום שלה? כאשר את שואלת שאלות כאלה היא נעשית ערנית לכך, היא מבינה שהמחזור שלנו מעיד על הבריאות שלנו, ונוכחות קבועה שלו אומרת "אני בריאה", כך שאם פתאום בחלוף השנים היא תשים לב לשינוי כזה או אחר היא תוכל לשתף אותך, לדעת שיש צורך לברר את זה ולטפל בזה בהקדם, ובכך להימנע בהמשך מטיפולים יותר מאתגרים.


בריאות נשית מלאה באהבה

אפרת אדר נטורופתית מוסמכת N.D ריפוי נטורופתי נשי 050-3393134

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page